Tændrørene i en motor sørger for at levere den gnist, der skal til, for at forbrændingen kan antændes på det rette tidspunkt, så bilen kan starte og køre. Tændingen skal foregå på det helt rigtige tidspunkt, så forbrændingen først sættes i gang, når stemplet i din bil er kommet forbi kompressionspunktet. Timingen er alt afgørende for, at forbrændingen bidrager til at aktivere motoren på en skånsom måde, som ikke belaster motoren mere end højest nødvendigt. Tændrør, der ikke virker efter hensigten, vil enten få motoren til at banke og bremse dens rotationer, eller vil simpelthen ikke kunne levere den gnist, der kræves for at starte den. Hvis din bil ikke vil starte, er det nærliggende at lede efter fejlen i batteriet eller katalysator, men det kan lige så vel være tændrørene, der er slidte eller skadede.
Slitage på bilens tændrør kan gøre, at du ikke kan starte bilen. Det er derfor vigtigt, at du regelmæssigt tjekker dine tændrørs tilstand, så du kan være på forkant med de problemer, som slidte tændrør kan give. Hvor ofte du bør tjekke dine tændrør afhænger både af dit kørselsbehov og kvaliteten af selvsamme. Kører du mange kilometer om året, får du et større slid på tændrørene, end hvis du kører færre kilometer. Tilsvarende er mange korte køreture også værre for dine tændrør, end få, lange ture. Dette skyldes at tændrør i realiteten godt kan virke selvrensende, men det kræver, at varmen i motoren bliver tilpas høj til, at slagger og snavs fjernes. Ved korte ture når varmen ikke tilpas højt nok op, og sod, snavs mm. sætter sig derfor fast.
Tændrørene sidder i en række på motorblokken. Du kan kende dem på de sorte ”gummihatte”, som de har på. Dem kan du fjerne, hvorefter du lige så forsigtigt kan dreje tændrøret op. Tændrørene må gerne være snavsede og sværtede til. Hvis de derimod er oxyderede, smeltede eller våde, kan det være tegn på, at gnisten ikke er effektiv, og at de derfor skal skiftes.
Det kan være svært at give et entydigt svar på, hvornår dine tændrør skal skiftes. Der findes flere typer tændrør på markedet, der alle klarer jobbet med at antænde bilens forbrændingssystem. Forskellen er blot, at billige (læs discount) tændrør typisk har en dårligere keramisk isolering, end kvalitetstændrør har det, og derved både skal tilses og skiftes oftere. Som tommelfingerregel skal discount-tændrør skiftes ved 15.000 – 25.000 km. og kvalitetstændrør ved 40.000 - 50.000 km.
Er du lidt fiks med fingrene, kan du selv skifte dine tændrør. Afsæt en halv time til opgaven, og vær sikker på, at du arbejder med en motor, der er kold. Afhængigt af bilmærke og model kan processen variere. Du bør derfor tjekke i din bilmanual, hvordan du skifter tændrør. Alternativt kan du finde instruktionsvideoer på bl.a. YouTube, der guider dig igennem processen.
Mister-Auto er en af Europas førende forhandlere af reservedele til biler. Vi har over 300.000 dele på lager med besparelser på op til 60%, heriblandt flere model- og mærkespecifikke reservedele. Indtast blot din nummerplade i vores intelligente søgefelt, klik tændrør, og du vil blive præsenteret for de typer, der er til rådighed for din bil på få sekunder.