Formålet med koblingen er dels at adskille motoren fra gearene og dels at reducere vibrationer fra motoren samtidig med, at den beskytter den mod mekaniske fejl. En kobling kan holde ca. 100.000 km, før den skal skiftes. Nogle koblinger kan imidlertid godt holde længere, men det afhænger til dels af, hvordan du bruger din bil og hvilke typer ture, du kører i den.
En kobling består af 7 forskellige dele:
Alle delene hjælper med at forebygge rystelser, når du starter bilen og/eller skifter gear. Vibrationer og ujævnhed sørger fjedrene i koblingen for. Koblingen beskytter derfor i særdeleshed både motoren og selve transmissionen, når du træder på speederen eller hjulene drejer rundt uden at køre (fx i glat føre).
Selve mekanikken i koblingen er lige til: når du trykker ned på koblingen, bevæger skiven sig til højre, hvilket gør, at forbindelsen mellem motorhjulet og koblingsskiven, der er monteret på gearskaftet i gearboksen, fjernes. Dette reducerer den kraft, der overføres til gearstangen.
Nedenstående er tegn på, at din kobling er slidt:
Hvis du mistænker, at der er et problem med din kobling, kan du prøve at identificere det med nedenstående test.
Test 1:
Hvis bilen har problemer med at starte, kan det betyde at din koblingsskive er slidt.
Test 2:
Hvis omdrejningstallet på bilen stiger, uden at bilen kører hurtigere, så er det et tegn på, at din kobling glider.
Undgå at starte med foden trykket helt ned på koblingen. For ikke at putte et for stort pres på din kobling og koblingsdelene, bør du altid hæve og sænke foden fra koblingen.
Vær ikke for længe om at sætte bilen i gear. Hvis du lader koblingen glide for længe, kan du risikere, at koblingsskiven bliver for varm, hvilken kan resultere i, at overfladen glaseres.
Det samme gælder ved ”vanskelige starter”. Vær især opmærksom, hvis du har en trailer eller campingvogn på træk, eller skal starte på vej op ad en bakke.
Hvis din koblingsskive skal skiftes råder vi dig til også at skifte gearene. Dette af den simple årsag, at det er meningsløst at installere en ny disk på slidte gear. I tillæg til dette er der en risiko for, at systemet ikke vil fungere optimalt, da presset på gearene vil være ujævnt.
Hold ikke foden på koblingen, hvis du fx er stoppet ved rødt lys. Dette sætter et unødvendigt pres på gearene og slider på hele systemet. Sæt derfor hellere bilen i frigear, imens du afventer kørselslejlighed.
Undgå at trykke på koblingspedalen imens du kører, da blot det mindste tryk kan få disken til at glide.
Dette kan lyde lidt fjollet, men selv hvis du har en bil med en stor motor eller mange hestekræfter, så undgå at starte alt for kraftigt. Start og accelerer hellere blødt.
Det tager tid, specielle værktøjer og en vis mængde viden om biler for at skifte en kobling. At fjerne og skifte en kobling kan tage flere timers arbejde, afhængigt af din bils mærke og model. Hvis du tvivler på, om det er noget, som du selv kan gøre, bør du søge hjælp hos en mekaniker.
Når det så er sagt, er der her nogle gode råd, hvis du har besluttet dig for, at du selv vil skifte din kobling:
OBS: Den nye kobling skal placeres akkurat, som den gamle var placeret. Det er derfor, at du har brug for specialværktøjer, som fx et værktøj til at justere den nye kobling præcist.
Hvis det kun er en del af koblingen, der er tæret eller slidt, så anbefaler vi dig alligevel at skifte hele koblingssættet! På vores online katalog kan du finde præcis det koblingssæt, som du har brug for. Bestil det i dag og få det leveret hjem eller til nærmeste afhentningssted inden for 72 timer!