Stort set alle biler, der er produceret efter år 2000, bruger bremseskiver til at bremse med. Bremseskiverne er monteret enkeltvis på hvert hjul og drejer sammen med dækkene, når bilen kører. Uden om selve skiven er der lagt en kaliber, der presser på skiven med bremseklodser for på den måde at skabe friktion, når der skal bremses. Hver gang du trykker ned med fodbremsen i bilen, bliver trykket i bremseslangerne forøget, og bremsevæsken skubbet ned på kaliberen, der så klemmer om skiven. Herefter sagtner bilen farten. Bremseskiver har i øvrigt den fordel, at de køler hurtigere ned og bremser bedre på våde veje, end tilsvarende bremsesystemer med tromlebremser gør det.
Selvom det er bremseklodserne, der gør ”det hårde arbejde” med at bremse ned, og disse der derfor oftest skal skiftes, kan der være et rationale i også at tjekke bremseskiverne, når man alligevel har løsnet hjulene. Bilens bremseskiver bør være så glatte og blanke som muligt. Der må ikke være rust på og heller ikke for mange tydelige riller. En enkelt rille kan gå an, men hvis der er flere, kan det være et tegn på, at dine bremseskiver er slidte, og derfor ikke fungerer optimalt.
I modsætning til bremseklodser, der relativt nemt kan skiftes, er det straks sværere selv at skifte bremseskiverne. Afhængigt af bilmærke og –model skal man have bremsekaliberen af, hvorefter man kan nå ind til skiverne. På nogle modeller skal du også aftappe bremsevæsken, inden du har plads nok til at løsne kaliberen. Herefter burde der være mulighed for at nå ind til selve skiven, der typisk er låst fast med to bolte.
Når du skifter bremseskiver, skal du være opmærksom på, at du bør skifte enten i sæt eller alle fire på samme tid. Hvis du blot skifter skiven på højre forhjul, og lader venstre være, vil du opleve at bilen bremser skævt. I Danmark er det tillige ulovligt at køre med bremseskiver, der ikke har samme grad af slitage, og du vil derfor få en bøde, hvis det bliver opdaget.
Man kan argumentere for, at bilens bremser er noget af det vigtigste på bilen. Man kan uden tvivl godt køre uden, men det er straks en anden sag at få bilen til at stoppe med at køre igen. Derfor bør du for alt i verden ikke gå på kompromis med kvaliteten eller detaljearbejdet, når du skal have justeret dine bremser eller skiftet dele som fx skiverne. Hvis du ikke er vant til at lave småreparationer og udskiftninger selv, bør du søge hjælp fra en fagmand, så du kan være sikker på, at kvaliteten af det udførte er godt nok. Alternativet kan, som du nok kan forestille dig, blive rigtigt grimt. Tænk dig derfor godt om, inden du giver dig i kast med opgaven. Hvis du først har skilt bilens bremsesystem ad, kan det være svært at få transporteret bilen til et værksted, der kan foretage den fornødne reparation.
Over 300.000 forskellige reservedele på lager, hurtig leveringstid og en kunde, der altid er i centrum. Siden 2007 har Mister-Auto været et af Europæernes foretrukne steder at handle bilreservedele. Hos Mister-Auto er søgningen efter bremseskiver altid nem. Indtast blot bilens registreringsnummer, og du får straks et overblik over alle de modeller, som vi har på lager til lige netop din bil. Køb i dag med hurtig leveringstid og 15-dages returret.