Menu Luk
Annuller,
Tilføj min bil Tilføj min bil
!
Identificer dit køretøj for et valg af kompatible dele
Til og med søndag
misterauto

Kobling

Formålet med en kobling

Formålet med koblingen er dels at adskille motoren fra gearene og dels at reducere vibrationer fra motoren samtidig med, at den beskytter den mod mekaniske fejl. En kobling kan holde ca. 100.000 km, før den skal skiftes. Nogle koblinger kan imidlertid godt holde længere, men det afhænger til dels af, hvordan du bruger din bil og hvilke typer ture, du kører i den.

Opbygning af en kobling

En kobling består af 7 forskellige dele:

  • Gearstangen
  • Gaflen
  • Gearene
  • Motorhjulet
  • Fjedre
  • Koblingsskive
  • Kuglelejre

Alle delene hjælper med at forebygge rystelser, når du starter bilen og/eller skifter gear. Vibrationer og ujævnhed sørger fjedrene i koblingen for. Koblingen beskytter derfor i særdeleshed både motoren og selve transmissionen, når du træder på speederen eller hjulene drejer rundt uden at køre (fx i glat føre).

Selve mekanikken i koblingen er lige til: når du trykker ned på koblingen, bevæger skiven sig til højre, hvilket gør, at forbindelsen mellem motorhjulet og koblingsskiven, der er monteret på gearskaftet i gearboksen, fjernes. Dette reducerer den kraft, der overføres til gearstangen.

Slid og brug af koblingen

Nedenstående er tegn på, at din kobling er slidt:

  • Selve koblingen (pedalen) føles meget stiv
  • Koblingen bliver meget varm

Hvis du mistænker, at der er et problem med din kobling, kan du prøve at identificere det med nedenstående test.

Test 1:

  1. Sæt bilen i frigear, når du bremser ned
  2. Hæv håndbremsen og sæt bilen i tredje gear
  3. Tryk let på speederen
  4. Motoren bør forårsage store rystninger

Hvis bilen har problemer med at starte, kan det betyde at din koblingsskive er slidt.

Test 2:

  1. Placer bilen i bunden af en stor bakke/høj stigning
  2. Kør langsomt op ad bakken (ikke hurtigere end 50 km/t)
  3. Accelerer hårdt, hvor du træder speederen i bund

Hvis omdrejningstallet på bilen stiger, uden at bilen kører hurtigere, så er det et tegn på, at din kobling glider.

Gode råd til en længere levetid på din kobling

  • Undgå at starte med foden trykket helt ned på koblingen. For ikke at putte et for stort pres på din kobling og koblingsdelene, bør du altid hæve og sænke foden fra koblingen.

  • Vær ikke for længe om at sætte bilen i gear. Hvis du lader koblingen glide for længe, kan du risikere, at koblingsskiven bliver for varm, hvilken kan resultere i, at overfladen glaseres.

  • Det samme gælder ved ”vanskelige starter”. Vær især opmærksom, hvis du har en trailer eller campingvogn på træk, eller skal starte på vej op ad en bakke.

  • Hvis din koblingsskive skal skiftes råder vi dig til også at skifte gearene. Dette af den simple årsag, at det er meningsløst at installere en ny disk på slidte gear. I tillæg til dette er der en risiko for, at systemet ikke vil fungere optimalt, da presset på gearene vil være ujævnt.

  • Hold ikke foden på koblingen, hvis du fx er stoppet ved rødt lys. Dette sætter et unødvendigt pres på gearene og slider på hele systemet. Sæt derfor hellere bilen i frigear, imens du afventer kørselslejlighed.

  • Undgå at trykke på koblingspedalen imens du kører, da blot det mindste tryk kan få disken til at glide.

  • Dette kan lyde lidt fjollet, men selv hvis du har en bil med en stor motor eller mange hestekræfter, så undgå at starte alt for kraftigt. Start og accelerer hellere blødt.

Skift af kobling

Det tager tid, specielle værktøjer og en vis mængde viden om biler for at skifte en kobling. At fjerne og skifte en kobling kan tage flere timers arbejde, afhængigt af din bils mærke og model. Hvis du tvivler på, om det er noget, som du selv kan gøre, bør du søge hjælp hos en mekaniker.

Når det så er sagt, er der her nogle gode råd, hvis du har besluttet dig for, at du selv vil skifte din kobling:

  1. Kobl batteriet i bilen fra (for din egen sikkerheds skyld) og afmonter alle dele, der hindrer nem adgang til koblingen.
  2. Afmonter bilens dæk, hvorefter du kan fjerne både kardanophængt og gearboksen. Du har nu adgang til koblingen.

OBS: Den nye kobling skal placeres akkurat, som den gamle var placeret. Det er derfor, at du har brug for specialværktøjer, som fx et værktøj til at justere den nye kobling præcist.

Hvis det kun er en del af koblingen, der er tæret eller slidt, så anbefaler vi dig alligevel at skifte hele koblingssættet! På vores online katalog kan du finde præcis det koblingssæt, som du har brug for. Bestil det i dag og få det leveret hjem eller til nærmeste afhentningssted inden for 72 timer!

Vores relaterede produkter

Sortere
Produktkriterier
  • Kundeanmeldelser
  • Mærke
BGS
Koblingscentreringssæt - 2 stk BGS - 1709
Koblingscentreringssæt - 2 stk
BGS - Ref.: 1709
BGS
Koblingscentreringsværktøjssæt BGS - 1708
Koblingscentreringsværktøjssæt
BGS - Ref.: 1708
SACHS
Koblingssæt med svinghjul SACHS - 2290 601 050
Koblingssæt med svinghjul
SACHS - Ref.: 2290 601 050
LuK
Koblingssæt LuK - 624 3158 10
Koblingssæt
LuK - Ref.: 624 3158 10
1 anmeldelser
LuK
Koblingssæt LuK - 624 3527 34
Koblingssæt
LuK - Ref.: 624 3527 34
1 anmeldelser
LuK
Koblingssæt LuK - 619 3013 60
Koblingssæt
LuK - Ref.: 619 3013 60
BLUE PRINT
Koblingssæt BLUE PRINT - ADBP300078
Koblingssæt
BLUE PRINT - Ref.: ADBP300078
SACHS
Koblingssæt SACHS - 3000 004 002
Koblingssæt
SACHS - Ref.: 3000 004 002
VALEO
Koblingssæt VALEO - 801502
Koblingssæt
VALEO - Ref.: 801502
LuK
Koblingssæt LuK - 619 3072 00
Koblingssæt
LuK - Ref.: 619 3072 00
3 anmeldelser
LuK
Koblingssæt LuK - 622 1530 00
Koblingssæt
LuK - Ref.: 622 1530 00
LuK
Koblingssæt med svinghjul LuK - 600 0295 00
Koblingssæt med svinghjul
LuK - Ref.: 600 0295 00
LuK
Koblingssæt LuK - 623 3325 00
Koblingssæt
LuK - Ref.: 623 3325 00
8 anmeldelser
JP GROUP
Koblingssæt JP GROUP - 1230405910
Koblingssæt
JP GROUP - Ref.: 1230405910
QUINTON HAZELL
Koblingssæt QUINTON HAZELL - QKT1470AF
Koblingssæt
QUINTON HAZELL - Ref.: QKT1470AF
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
832d8e99543c9eb6058233655e7e90e0