Menu Luk
Annuller,
Tilføj min bil Tilføj min bil
!
Identificer dit køretøj for et valg af kompatible dele
Kun i dag

Kobling

Formålet med en kobling

Formålet med koblingen er dels at adskille motoren fra gearene og dels at reducere vibrationer fra motoren samtidig med, at den beskytter den mod mekaniske fejl. En kobling kan holde ca. 100.000 km, før den skal skiftes. Nogle koblinger kan imidlertid godt holde længere, men det afhænger til dels af, hvordan du bruger din bil og hvilke typer ture, du kører i den.

Opbygning af en kobling

En kobling består af 7 forskellige dele:

  • Gearstangen
  • Gaflen
  • Gearene
  • Motorhjulet
  • Fjedre
  • Koblingsskive
  • Kuglelejre

Alle delene hjælper med at forebygge rystelser, når du starter bilen og/eller skifter gear. Vibrationer og ujævnhed sørger fjedrene i koblingen for. Koblingen beskytter derfor i særdeleshed både motoren og selve transmissionen, når du træder på speederen eller hjulene drejer rundt uden at køre (fx i glat føre).

Selve mekanikken i koblingen er lige til: når du trykker ned på koblingen, bevæger skiven sig til højre, hvilket gør, at forbindelsen mellem motorhjulet og koblingsskiven, der er monteret på gearskaftet i gearboksen, fjernes. Dette reducerer den kraft, der overføres til gearstangen.

Slid og brug af koblingen

Nedenstående er tegn på, at din kobling er slidt:

  • Selve koblingen (pedalen) føles meget stiv
  • Koblingen bliver meget varm

Hvis du mistænker, at der er et problem med din kobling, kan du prøve at identificere det med nedenstående test.

Test 1:

  1. Sæt bilen i frigear, når du bremser ned
  2. Hæv håndbremsen og sæt bilen i tredje gear
  3. Tryk let på speederen
  4. Motoren bør forårsage store rystninger

Hvis bilen har problemer med at starte, kan det betyde at din koblingsskive er slidt.

Test 2:

  1. Placer bilen i bunden af en stor bakke/høj stigning
  2. Kør langsomt op ad bakken (ikke hurtigere end 50 km/t)
  3. Accelerer hårdt, hvor du træder speederen i bund

Hvis omdrejningstallet på bilen stiger, uden at bilen kører hurtigere, så er det et tegn på, at din kobling glider.

Gode råd til en længere levetid på din kobling

  • Undgå at starte med foden trykket helt ned på koblingen. For ikke at putte et for stort pres på din kobling og koblingsdelene, bør du altid hæve og sænke foden fra koblingen.

  • Vær ikke for længe om at sætte bilen i gear. Hvis du lader koblingen glide for længe, kan du risikere, at koblingsskiven bliver for varm, hvilken kan resultere i, at overfladen glaseres.

  • Det samme gælder ved ”vanskelige starter”. Vær især opmærksom, hvis du har en trailer eller campingvogn på træk, eller skal starte på vej op ad en bakke.

  • Hvis din koblingsskive skal skiftes råder vi dig til også at skifte gearene. Dette af den simple årsag, at det er meningsløst at installere en ny disk på slidte gear. I tillæg til dette er der en risiko for, at systemet ikke vil fungere optimalt, da presset på gearene vil være ujævnt.

  • Hold ikke foden på koblingen, hvis du fx er stoppet ved rødt lys. Dette sætter et unødvendigt pres på gearene og slider på hele systemet. Sæt derfor hellere bilen i frigear, imens du afventer kørselslejlighed.

  • Undgå at trykke på koblingspedalen imens du kører, da blot det mindste tryk kan få disken til at glide.

  • Dette kan lyde lidt fjollet, men selv hvis du har en bil med en stor motor eller mange hestekræfter, så undgå at starte alt for kraftigt. Start og accelerer hellere blødt.

Skift af kobling

Det tager tid, specielle værktøjer og en vis mængde viden om biler for at skifte en kobling. At fjerne og skifte en kobling kan tage flere timers arbejde, afhængigt af din bils mærke og model. Hvis du tvivler på, om det er noget, som du selv kan gøre, bør du søge hjælp hos en mekaniker.

Når det så er sagt, er der her nogle gode råd, hvis du har besluttet dig for, at du selv vil skifte din kobling:

  1. Kobl batteriet i bilen fra (for din egen sikkerheds skyld) og afmonter alle dele, der hindrer nem adgang til koblingen.
  2. Afmonter bilens dæk, hvorefter du kan fjerne både kardanophængt og gearboksen. Du har nu adgang til koblingen.

OBS: Den nye kobling skal placeres akkurat, som den gamle var placeret. Det er derfor, at du har brug for specialværktøjer, som fx et værktøj til at justere den nye kobling præcist.

Hvis det kun er en del af koblingen, der er tæret eller slidt, så anbefaler vi dig alligevel at skifte hele koblingssættet! På vores online katalog kan du finde præcis det koblingssæt, som du har brug for. Bestil det i dag og få det leveret hjem eller til nærmeste afhentningssted inden for 72 timer!

Vores relaterede produkter

Sortere
Tekniske egenskaber
Produktkriterier
AUTOBEST
Centering Tool, clutch plate AUTOBEST - 326951
Centering Tool, clutch plate
AUTOBEST -
Ref.: 326951
AUTOBEST
Centering Tool, clutch plate AUTOBEST - 322811
Centering Tool, clutch plate
AUTOBEST -
Ref.: 322811
BGS
Clutch centering device for Ford, Jaguar, Land Rover, Peugeot, Citroën BGS - 70935
Clutch centering device for Ford, Jaguar, Land Rover, Peugeot, Citroën
BGS -
Ref.: 70935
BGS
Clutch centering tool set BGS - 1708
Clutch centering tool set
BGS -
Ref.: 1708
BGS
Set of clutch centralizers - 11 pieces BGS - 9572
Set of clutch centralizers - 11 pieces
BGS -
Ref.: 9572
VALEO
Clutch Kit VALEO - 834132
Clutch Kit
VALEO -
Ref.: 834132
VALEO
Clutch Kit With Flywheel VALEO - 837093
Clutch Kit With Flywheel
VALEO -
Ref.: 837093
VALEO
Clutch Kit With Flywheel VALEO - 835071
Clutch Kit With Flywheel
VALEO -
Ref.: 835071
VALEO
Clutch Kit With Flywheel VALEO - 835035
Clutch Kit With Flywheel
VALEO -
Ref.: 835035
VALEO
Clutch Kit VALEO - 826583
Clutch Kit
VALEO -
Ref.: 826583
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
832d8e99543c9eb6058233655e7e90e0